Wycieczka do Malborka

23 października w godzinach rannych 19 osób – członków i sympatyków SPGK wyruszyło do Malborka aby zwiedzić tamtejszy zamek, który jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie Środkowej. Jego budowę Krzyżacy rozpoczęli w XIII w. Przez następne stulecia, kiedy Malbork stał się stolicą zakonu krzyżackiego, twierdza znacznie się powiększyła. W latach 1457–1772 zamek był również rezydencją królów Polski. W 1997 został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Około godziny 10:00 wycieczkowy bus był już w Malborku. Przy pięknej, choć trochę wietrznej pogodzie przeszliśmy mostem na rzece Nogat w stronę zamku. Stamtąd można było podziwiać majestatyczne mury zamkowe z czerwonej cegły, jak również pas murów obronnych oraz imponującą figurę Najświętszej Marii Panny. Przed budynkiem Muzeum Zamkowego oczekiwała na naszą grupę pani przewodniczka, która opowiedziała o dziejach tej słynnej twierdzy krzyżackiej. Patrząc na obecny stan zamku aż trudno sobie wyobrazić, że był niegdyś jeszcze potężniejszy – część zamkowych obiektów i murów nie przetrwała do naszych czasów.

Na zwiedzanie malborskiej twierdzy poświęciliśmy kilka godzin. Rozpoczęliśmy od Zamku Średniego, przechodząc przez zwodzone mosty i bramy. Obejrzeliśmy dziedziniec, kaplicę, Wielki Refektarz, pokoje gościnne, komnaty wielkiego komtura, a także zbrojownię, lecznicę i kuchnię. Zwiedziliśmy też Zamek Wysoki, zatrzymując się dłużej przed czterema rzeźbami wielkich mistrzów zakonu. Podziwialiśmy wystawy z bronią, bursztynem, unikatowymi księgami. Pani przewodniczka bardzo ciekawie opowiadała o życiu budowniczych i pierwszych mieszkańców warowni- Krzyżaków. Można się było naprawdę zachwycić ich pomysłowością, szczególnie zwracając uwagę na ciekawy i dość innowacyjny, jak na tamte czasy, system centralnego ogrzewania.

Po zwiedzaniu zamku malborskiego udaliśmy się na pyszny obiad i w godzinach wieczornych w dobrych nastrojach wróciliśmy do domów.